Misja
Celem istnienia szkoły jest przygotowanie absolwentów do podjęcia nauki na dalszych etapach edukacyjnych, przez wyposażenie uczniów w solidne podstawy wiedzy ogólnej na dostępnym dla nich poziomie, w przyjaznej atmosferze i bezpiecznych warunkach, z zachowaniem równości szans. Nadto szkoła koncentruje się na wspieraniu rodziny w procesie wychowania młodego pokolenia, traktując każdego ucznia jako osobę wyposażoną w pełnię praw i stopniowo przygotowywaną do podejmowania obowiązków. Szkoła dąży do ukształtowania osobowości ucznia dobrze przygotowanego do życia we współczesnym świecie, z uświadomionymi, indywidualnymi uzdolnieniami i kompetencjami, a także gotowego do przestrzegania powszechnie uznawanych norm moralnych oraz zasad współżycia społecznego.
Wizja
Działania Rady Pedagogicznej i Dyrektora koncentrują się wokół utrzymania dotychczasowych sukcesów edukacyjnych, mierzonych wynikami sprawdzianu/egzaminu gimnazjalnego oraz wynikami konkursów i olimpiad przedmiotowych. Zadaniem nauczycieli jest kształcenie na możliwie najwyższym poziomie, zaś ambicją kadry kierowniczej jest zapewnienie nowoczesnej bazy edukacyjnej i kultury organizacyjnej, spełniając przy tym wymogi bezpieczeństwa i higieny nauki i pracy. Dąży się do organizowania mało licznych oddziałów. Bez zaniedbywania pozostałych obszarów działania, kładzie się nacisk na kształcenie języków obcych oraz umiejętność posługiwania się technologią informatyczną. W procesie edukacji wspomagane są indywidualne uzdolnienia, zaś uczeń wymagający wsparcia, otrzymuje zrównoważoną pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Oferta edukacyjna, wychowawcza i opiekuńcza jest różnicowana, z uwzględnianiem oczekiwań rodziców uczniów. Szkoła promuje zdrowy styl życia i zapobiega zagrożeniom oraz, z uwagi na specyficzne położenie, kształci odpowiedzialność ekologiczną. Szkoła jest otwarta na zmiany. Uczniowie uczą się demokracji, poznają kulturę, kultywują tradycje. Szkoła bierze odpowiedzialność za: kwalifikacje nauczycieli i stopień ich zaangażowania, dobór metod nauczania, programów i podręczników, wspomaganie rozwoju każdego ucznia oraz niwelowanie dysproporcji, kulturę organizacyjną, warunki kształcenia, porządek i estetykę, wytworzenie przyrostu wiedzy i umiejętności (EWD) na danym etapie kształcenia.