W dniach 17-26 listopada 2024 roku dwanaścioro uczniów naszej szkoły wraz z opiekunami wzięło udział w wymianie kulturowej młodzieży Polska - Litwa w ramach projektu Erasmus+. Pobyt odbył się w malowniczej miejscowości Jabłonka koło Nidzicy.
Cele projektu:
- Integracja międzykulturowa młodzieży poprzez poznanie kultury, sztuki, tradycji i historii innych krajów europejskich.
- Przełamanie stereotypów zakorzenionych w kulturze oraz odkrycie podobieństw wśród krajów Unii Europejskiej.
- Wskazanie wspólnych dróg rozwoju oraz sposobów integracji krajów uczestniczących w projekcie.
W ramach projektu uczniowie z Polski i Litwy uczestniczyli w zajęciach integracyjnych oraz w warsztatach dotyczących kultury i tradycji obu krajów. Uczestnicy przedstawili historię obu krajów, zaprezentowali szkoły do których uczęszczają w obecnej chwili, tańczyli tańce narodowe oraz degustowali potrawy charakterystyczne dla kuchni polskiej i litewskiej. Uczniowie zwiedzili również zamek w Nidzicy oraz poznali historię regionu warmińsko – mazurskiego.
Ważnym elementem projektu były dyskusje w grupach na temat stereotypów i podobieństw Polski i Litwy w Unii Europejskiej, które służyły przełamaniu negatywnych opinii oraz znalezieniu wspólnych wartości i celów.
Wieczorami organizowane były ogniska, podczas których młodzież miała okazję lepiej się poznać i nawiązać nowe przyjaźnie.
Pobyt w Jabłonce był również dla naszych uczniów intensywnym czasem rozwijania własnych kompetencji i umiejętności aktywnego uczenia się w grupie zadaniowej. Dokonywania refleksji i oceny własnego rozwoju w trakcie działań projektowych. Efektem końcowym tych działań było otrzymanie przez każdego z uczestników Certyfikatu Youthpass.
Bardzo dziękujemy Prezes Fundacji na Rzecz Wsparcia Współpracy Międzynarodowej „Krokus” Pani Zofii Michalskiej za możliwość udziału w projekcie. Projekt Erasmus+ pozwolił uczniom z Polski i Litwy nie tylko poznać kulturę i tradycje swoich sąsiadów, ale także przełamać stereotypy i znaleźć wspólne wartości. Wymiana przyczyniła się do zacieśnienia więzi między młodzieżą z obu krajów oraz wskazała kierunki dalszej współpracy i integracji.