Innowacja pedagogiczna
„Dziecięca drużyna strażacka - Iskierka”
Wstęp
Innowacja pedagogiczna „Dziecięca drużyna strażacka” została napisana przez nauczycielki Gminnego Przedszkola w Laskach, Karolinę Krzosę i Monikę Kozłowską z inicjatywy wójta Gminy Izabelin p. Michała Postka. Realizowana jest pod patronatem OSP Laski i we współpracy ze Starszym Brygadierem Ireneuszem Królikiem. Została dostosowana do potrzeb dwóch grup dzieci pięcioletnich oraz dwóch grup 6-latków. Innowacja będzie prowadzona w przedszkolu od 18.01.2021r. do 25.06.2022 r. w grupach „Jeżyki” i „Żabki” (5- latki) oraz Zajączki i Sówki (6-latki), z perspektywą kontynuacji w kolejnych latach.
Główny cel innowacji to zapoznanie dzieci z pracą strażaków z okolicznych jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej; zainteresowanie przedszkolaków zawodem strażaka – wychowanie potencjalnych ochotników straży pożarnej i szeroko rozumiana profilaktyka bezpieczeństwa.
KARTA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
1. Informacja o szkole/ placówce |
|
1.1. Nazwa szkoły/ placówki |
Gminne Przedszkole w Laskach „Akademia Pod Dębowym Liściem” |
1.2. Adres do korespondencji |
3-go Maja 43, 05-080 Izabelin |
1.3. Adres e-mail |
|
1.4. Telefon kontaktowy |
(22) 752-23-20 |
1.5. Nazwisko i imię dyrektora szkoły/ placówki |
Małgorzata Przestrzelska |
2. Informacja dotycząca autora/ autorów innowacji |
|
2.1. Imię i nazwisko |
Monika Kozłowska, Karolina Krzosa |
2.2. Kwalifikacje zawodowe |
Monika Kozłowska – pedagogika specjalna, edukacja integracyjna i włączająca Karolina Krzosa – pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
2.3. Zajmowane stanowisko w przedszkolu |
Monika Kozłowska – wychowawca Karolina Krzosa - wychowawca |
2.4. Stopień awansu zawodowego |
Monika Kozłowska – nauczyciel kontraktowy Karolina Krzosa – nauczyciel mianowany |
3. Informacja dotycząca osób odpowiedzialnych za realizację projektu1 |
|
2.1. Imię i nazwisko |
Radosław Dziatkiewicz |
2.2. Kwalifikacje zawodowe |
Radosław Dziatkiewicz – wychowanie fizyczne z gimnastyką korekcyjną. informatyka |
2.3. Zajmowane stanowisko w przedszkolu |
Radosław Dziatkiewicz – nauczyciel gimnastyki |
2.4. Stopień awansu zawodowego |
Radosław Dziatkiewicz – nauczyciel kontraktowy |
1 z pominięciem autorów projektu
4. Informacje dotyczące koncepcji opracowania innowacyjnego |
|
3.1. Tytuł innowacji |
Dziecięca drużyna strażacka Iskierka |
3.2. Rodzaj innowacji |
Programowo - organizacyjna |
5. Opis zasad innowacji |
|
4.1. Kto zostanie objęty innowacją (szkoła, klasa, grupa uczniów itp.) Dzieci w wieku przedszkolnym – 5 i 6-latki (grupa Jeżyki, Żabki, Zajączki, Sówki) |
4.2. Wskazać zajęcia edukacyjne, które obejmuje innowacja Innowacja obejmie zajęcia prowadzone przez nauczycielki wychowania przedszkolnego oraz członków Ochotniczych Straży Pożarnych gminy Izabelin. Strażaków, obecnie służących i byłych z Państwowej Straży Pożarnej oraz przedstawicieli innych zawodów mających wpływ na nasze szeroko rozumiane bezpieczeństwo. |
4.3. Wskazać inne obszary pracy szkoły/ przedszkola, jeśli innowacja je obejmuje Obszar wychowawczo - dydaktyczny poprzez realizację programu innowacyjnego opracowanego przez nauczycieli przy współpracy z przedstawicielami straży pożarnej. Obszar współpracy obejmowałby podmioty lokalne realizujące zagadnienia związane z bezpieczeństwem, np. OSP, Policja, Ratownictwo Medyczne, itd. |
4.4. Czas trwania innowacji 18.01.2021r. – 25.06.2022r. |
4.5. Przewidywana liczba zajęć przeznaczonych na realizację innowacji 2-4 zajęcia w miesiącu |
4.6. Motywy podjęcia działalności innowacyjnej, wynikające z przeprowadzonej diagnozy I. Cel główny: Zapoznanie dzieci z zagrożeniami życia i zdrowia występującymi w ich otoczeniu i wypracowanie podstaw reagowania na te zagrożenia. Zainteresowanie pracą strażaków i zawodem strażaka. Przygotowanie na poziomie wieku przedszkolnego do działalności społecznej, a w przyszłości, na rzecz szeroko rozumianego bezpieczeństwa, w tym ochrony przeciwpożarowej. Cele szczegółowe w tym zakresie obejmują:
II. Odniesienie do podstawy programowej wychowania przedszkolnego: Innowacja dotyczy następujących obszarów zawartych w podstawie programowej: I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole: 5) uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne; 6) inicjuje zabawy konstrukcyjne, majsterkuje, buduje, wykorzystując zabawki, materiały użytkowe, w tym materiał naturalny;7) wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni, używa chwytu pisarskiego |
podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania; 8) wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała; 9) wykazuje sprawność ciała i koordynację w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie. III. Społeczny obszar rozwoju dziecka Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole: 1) przejawia poczucie własnej wartości jako osoby, wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze; 2) odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny, narodu, grupy przedszkolnej, grupy chłopców, grupy dziewczynek oraz innych grup, np. grupy teatralnej, grupy sportowej; 3) posługuje się swoim imieniem, nazwiskiem, adresem; 4) używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji swojego zachowania; 5) ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku; 6) nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi, np. szacunek do dzieci i dorosłych, szacunek do ojczyzny, życzliwość okazywana dzieciom i dorosłym – obowiązkowość, przyjaźń, radość; 7) respektuje prawa i obowiązki swoje oraz innych osób, zwracając uwagę na ich indywidualne potrzeby; 8) obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe; 9) komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne; wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy. III. Kształtowanie kompetencji kluczowych Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się to zdolność do autorefleksji, skutecznego zarządzania czasem i informacjami, konstruktywnej pracy z innymi osobami, zachowania odporności oraz zarządzania własnym uczeniem się i karierą zawodową. Obejmują one zdolność radzenia sobie z niepewnością i złożonością, umiejętność uczenia się, wspierania swojego dobrostanu fizycznego i emocjonalnego, utrzymania zdrowia fizycznego i psychicznego oraz zdolność do prowadzenia prozdrowotnego i zorientowanego na przyszłość trybu życia, odczuwania empatii i zarządzania konfliktami we włączającym i wspierającym kontekście. |
Innowacja polega na utworzeniu przedszkolnej drużyny strażackiej działającej na zasadach Młodzieżowej Drużyny Pożarniczej. Zapoznaniu dzieci z pracą strażaków, uczeniu wierszyków i piosenek o straży pożarnej oraz zdobywaniu różnych sprawności. Dzieci będą pogłębiać swoją wiedzę w poszczególnych dziedzinach:
|
Dodatkowo: Nauczyciel przygotowuje wspólnie z dziećmi kącik „Małego strażaka”, gdzie gromadzi literaturę i pomoce dydaktyczne związaną z pracą straży pożarnej. Warto do działania zachęcić rodziców.
4.8 Tematyka planowana do realizacji Planowana tematyka zajęć:
Wszystkie działania przeplatane systematycznymi wizytami strażaków i wizytami w straży. Przy realizacji każdego zajęcia podkreślanie roli strażaka – jego rola, zadania itp.
|
Inne działania:
„Ogień”, opowiadanie „ Zabawa zapałkami”, itp.
|
4.9. Przewidywane efekty/ korzyści wdrożenia innowacji, np. dla dzieci, rodziców, przedszkola, nauczycieli
Korzyści dla dzieci:
Korzyści dla nauczycieli/ przedszkola:
|
4.10. Formy i metody ewaluacji Ewaluacja posłuży do badania osiągniętych umiejętności oraz będzie miała na celu ocenę funkcjonowania innowacji w codziennej praktyce edukacyjnej. Ewaluacja innowacji nastąpi pod koniec czerwca, poprzez quiz w grupie dzieci oraz na podstawie obserwacji |
nauczycieli. Na początku roku zostanie wyłoniona „drużyna strażacka” ( z obecnej grupy 5- latków zostanie wybrana jedna lub będzie to drużyna złożona z dzieci z obu grup). |
4.11. Finansowanie innowacji – w przypadku wymaganych dodatkowych środków budżetowych na finansowanie planowanych działań (jeżeli tak, w jakim zakresie, na realizację jakich działań).
Planowany zgodnie z planem finansowym przedszkola. Pozyskiwanie nowych sponsorów. |
Program "Moje miasto bez elektrośmieci"
Głównym celem programu "Moje miasto bez elektrośmieci" jest podnoszenie świadomości społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem rodzin i dzieci, w zakresie prawidłowego postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym. Zachęcenie do oddawania elektrośmieci oraz zużytych baterii do punktów zbierania lub innych miejsc wyspecjalizowanych do ich odbioru. Budowanie wartości recyklingu zużytych sprzętów jako elementu niezbędnego w procesie ochrony środowiska naturalnego.
Źródło: https://www.moje-miasto-bez-elektrosmieci.pl/o-programie/
"Z darami natury świat nie jest ponury!"
Ogólnopolska akcja edukacyjna “Z darami natury świat nie jest ponury!”, której adresatami są przedszkola i klasy 1-3 szkół podstawowych. Celem głównym ekologiczno- plastycznego projektu jest kształtowanie postaw proekologicznych, pobudzanie kreatywności dzieci i nauczycieli oraz zapoznanie z ideą zero waste.
Rowerowy Maj
Zapraszamy dzieci, rodziców, grono nauczycielskie i pracowników naszego przedszkola
do udziału w kampanii Rowerowy Maj,
która poprzez zabawę, połączoną z elementami rywalizacji, popularyzuje rower jako środek transportu do szkoły,
uczy dobrych i zdrowych nawyków, które utrzymują się również po zakończeniu kampanii.
Tegoroczna edycja Rowerowego Maja odbędzie się pod hasłem „Dla klimatu”.
Chcemy podkreślić, że wybór ekologicznego środka transportu ma znaczenie nie tylko dla nas samych,
ale również dla całej planety, co w dobie narastającego kryzysu klimatycznego ma niebagatelne znaczenie.
Jeżdżąc na rowerze dbasz nie tylko o klimat, ale również o czyste powietrze w naszej gminie.
Rowery są przyjazne dla środowiska. Nie generują trujących spalin, więc powietrze jest czystsze i zdrowsze.
Zasady kampanii są bardzo proste: każde dziecko, które w dniach 4-31 maja dotrze do przedszkola
w sposób aktywny, otrzyma naklejkę do rowerowego dzienniczka i naklejkę na wspólny plakat grupowy.
Im więcej naklejek otrzyma, tym większą ma szansę na nagrodę dla siebie i swojej grupy!
Chcesz oddychać zdrowszym powietrzem?
Przesiądź się na rower i dołącz do Rowerowego Maja!
Daj przykład innym!
Zachęcamy wszystkie dzieci oraz rodziców do aktywnego udziału w zabawie.
Aby wziąć udział w Kampanii Rowerowy Maj każde dziecko powinno dostarczyć do wychowawców
lub sekretariatu przedszkolnego zgodę na udział w akcji.
Szkoła do hymnu
Akcja ta została zapoczątkowana w 2018 roku. Od tamtej chwili nasze przedszkole uczestniczy w "Szkole do
hymnu". Szkoły, przedszkola i placówki oświatowe, a także placówki polonijne co roku zachęcane są do udziału
w kolejnych edycjach inicjatywy “Szkoła do hymnu” i odśpiewania “Mazurka Dąbrowskiego” w przeddzień
Narodowego Święta Niepodległości – 10 listopada,o godz. 11.11.
Głównym celem akcji jest kształtowanie tożsamości narodowej
oraz kształtowanie szacunku wobec polskich symboli narodowych.
"Zdrowo i sportowo"
Ogólnopolski program edukacyjny "Zdrowo i Sportowo". Program ma na celu zwiększanie świadomości na temat roli i wagi aktywności fizycznej, odpowiedniego odżywiania i odpoczynkuwśród dzieci.
"Klub Mleczaka"
Nasze PRZEDSZKOLE bierze udział w projekcie edukacyjnym KLUB MLECZAKA, w którym podczas nowych przygód dzielny Mleczak :-) opowie dzieciom jak ważne jest dbanie o ząbki, higienę, zdrową dietę i ruch!. Do projektu dołączyły dwie grupy Zajączki i Sarenki i poprzez zabawę dzieci poznają najważniejsze zasady zdrowia i higieny jamy ustnej.
Odbyły się już pierwsze, bardzo ciekawe zajęcia z Panią Kamilą – naszą ciocią od fluoryzacji. Prace dzieci mogli Państwo podziwiać na tablicach grupy, w naszej szatni. Przewidziany jest także udział w konkursie pt.„W Klubie Mleczaka działamy – z próchnicą wygrywamy!”, w którym Ząbek Mleczak razem ze swoimi przyjaciółmi – Krokodylem Aleksandrem i Lisicą Karoliną podzielą się z nami tajemnicą czystych i zdrowych ząbków. Wkrótce odbędą się kolejne zajęcia, na które z niecierpliwością czekają nasze przedszkolaki.
Mamo, tato, wolę wodę!
Celem głównym jest wykształcenie u dzieci prawidłowych nawyków żywieniowych ze szczególnym podkreśleniem roli wody w codziennej diecie, a także zwrócenie ich uwagi na zagadnienie ochrony środowiska.
Mały Miś w świecie wielkiej literatury
Celem głównym jest rozwijanie czytelnictwa we współpracy z przedszkolami, szkołami podstawowymi, szkołami specjalnymi, szkolnymi świetlicami, bibliotekami szkolnymi i publicznymi w całej Polsce.
Cele szczegółowe:
• wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny – rozwijanieczytelnictwa przez przedszkole we współpracy z rodzicami tj. zachęcanie do czytania w domu misiowi;
• wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro; kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie – codzienne czytanie dzieciom, poszukiwanie w/w postaw w utworach literackich;
• podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów – dobór literatury do wieku, możliwości i potrzeb dzieci;
• działanie na rzecz poznawania polskiej kultury – prezentacja polskiej literatury dzieciom.
Uczymy Dzieci Programować
Cele główne:
• Świadome, merytoryczne i metodyczne wprowadzanie elementów kodowania i robotyki do zajęć dydaktycznych na różnych etapach edukacji;
• Nauka przez zabawę.
Cele szczegółowe:
• Kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie logicznego algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności;
•Kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań;
• Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro;
• Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne;
• Stopniowe i odpowiedzialne wprowadzanie dzieci w cyfrowy świat, świadome, czynne i twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii;
• Kształtowanie kompetencji kluczowych;
• Przygotowanie do programowania blokowego.
„STOP przemocy!”
"ALFABET LOGOPEDYCZNY"
Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Alfabet Logopedyczny”, którego głównym celem jest dbanie o właściwą stymulację rozwoju mowy. Projekt skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym.