Program
wychowawczo-profilaktyczny
Gminnego Przedszkola w Laskach
„Akademia Pod Dębowym Liściem”
Podstawa prawna:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
WSTĘP
Program wychowawczo-profilaktyczny przeznaczony jest do realizacji dla dzieci 3-6-letnich (9 lat w przypadku dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego).
Podział nie uwzględnia podziału na grupy wiekowe, pozostawiając nauczycielom swobodę doboru treści, z uwagi na możliwości i potrzeby rozwojowe dzieci, ich zainteresowania, dojrzałość emocjonalno-społeczną.
Program ma charakter otwarty, jego treści mogą być rozszerzane w zależności od potrzeb dzieci, przedszkola, sytuacji, warunków środowiskowych oraz środków dydaktycznych, jakimi dysponuje przedszkole. Wdrażanie programu równolegle przez rodziców i nauczycieli, tworzenie jednorodnego środowiska wychowawczego jest jedną z najskuteczniejszych metod w profilaktyce wszelkich zachowań patologicznych.
Zadania przedszkola:
-
Badanie oczekiwań rodziców w zakresie metod wychowawczych i w razie potrzeb wprowadzenie modyfikacji.
-
Poznawanie i stosowanie metod skutecznego oddziaływania wychowawczego.
-
Systematyczne prowadzenie zajęć profilaktyczno - edukacyjnych uczących dzieci, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach i jak unikać niebezpieczeństw.
-
Współdziałanie z instytucjami oraz specjalistami w celu otoczenia opieką i terapią dzieci dotkniętych przemocą, potrzebujących wsparcia.
-
Współdziałanie z rodzicami, w celu wspólnego rozwiązywania problemów.
-
Wspieranie działań wychowawczych rodziców, integrowanie przedszkolnych oddziaływań wychowawczych z rodziną i środowiskiem.
-
Prowadzenie dostosowanych do możliwości dzieci form wyrabiających asertywność, poczucie własnej wartości, umiejętności słuchania innych i skutecznej komunikacji międzyludzkiej.
-
Stosowanie systemu wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.
-
Uczenie tolerancji i akceptacji inności.
Obowiązki nauczycieli:
-
Systematyczne poszerzanie zakresu swoich kompetencji wychowawczych.
-
Poznawanie środowiska wychowawczego dziecka, w szczególności oczekiwań rodziców wobec przedszkola.
-
Tworzenie bezpiecznej dla dziecka atmosfery, warunkującej zdrowie fizyczne i psychiczne.
-
Kształtowanie powszechnie uznanych postaw, zgodne z wartościami dobra, prawdy, piękna i miłości.
-
Stosowanie środków wychowawczych wzmacniających pozytywne zachowania dzieci.
-
Eliminowanie zachowań niepożądanych.
-
Współpraca ze specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu: psychologiem, logopedą, pedagogiem, instruktorem gimnastyki korekcyjnej w celu podejmowania wspólnych działań.
-
Ścisła współpraca z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
-
Wzajemne wspieranie swoich działań w ramach współpracy koleżeńskiej.
-
Systematyczna pedagogizacja pracowników administracji i obsługi w zakresie programu
W Programie zawarte są jednakowe dla wszystkich dzieci w przedszkolu normy dotyczące zachowania:
-
w sali,
-
podczas posiłków,
-
w łazience,
-
w szatni,
-
w trakcie wycieczek, spacerów, przebywania na podwórk
Zadania do realizacji, założenia programu:
Cel główny:
Kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania w grupie w oparciu o wzmocnienia pozytywne:
-
Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych, zdrowotnych i kulturalnych.
-
Kształtowanie umiejętności społecznych, zgodne funkcjonowanie w grupie.
-
Kształtowanie umiejętności zabawy i pracy w grupie w trakcie zajęć zorganizowanych.
-
Kształtowanie nawyków kulturalnego spożywania posiłków i właściwego zachowania przy stole.
-
Przestrzeganie umów dotyczących zachowania bezpieczeństwa na terenie przedszkola.
-
Przestrzeganie umów dotyczących zachowań poza budynkiem i terenem przedszkolnym
Cele strategiczne, szczegółowe i oczekiwane rezultaty znajdują się w załączniku nr 1
REGUŁY ZACHOWAŃ OBOWIĄZUJĄCE W NASZYM PRZEDSZKOLU
Zasady zachowania w sali:
-
Bezpiecznie poruszam się po sali.
-
Bawię się zgodnie z innymi.
-
Sprzątam po sobie.
-
Mówię „przepraszam”, gdy kogoś skrzywdzę.
-
Używam słów: proszę, przepraszam, dziękuję.
-
Dzielę się wszystkim.
-
Mówię umiarkowanym głosem.
-
Uśmiecham się do innych.
-
Jestem tolerancyjny/tolerancyjna.
-
Pomagamy sobie nawzajem.
-
Wrzucam śmieci do kosza.
-
Siedzę poprawnie na krzesełku lub dywanie podczas zajęć organizowanych.
-
Na zajęciach podnoszę rękę do góry, gdy chcę coś powiedzieć.
-
Pełnię obowiązki na rzecz grupy – dyżur pełniony przez dzieci 5, 6 – letnie.
-
Zgłaszam konieczność wyjścia do toalety
Jestem cicho, gdy:
-
inni pracują,
-
inni się bawią,
-
czytamy i słuchamy,
-
inni są zmęczeni,
-
inni odpoczywają
Normy zachowania podczas posiłków:
-
Siedzę prosto przy stole.
-
Jem w ciszy, kulturalne spożywam posiłek.
-
Czekam, aż ostygnie gorące danie.
-
Jem powoli, każdy kęs dobrze gryzę i żuję.
-
Jem to, co lubię, ale próbuję innych potraw.
-
Jeśli nakładam sam posiłek, nakładam tyle ile zjem.
-
Bezpiecznie i kulturalne, według ustalonych wzorów, posługuję się sztućcami.
-
Po zjedzonym posiłku grzecznie czekam, aż pani zabierze talerz (dzieci 3 -letnie).
-
Po zjedzonym posiłku odnoszę talerz w wyznaczone miejsce (dzieci 4, 5, 6-letnie).
-
Kończąc jedzenie mówię „dziękuję”.
-
Odchodząc od stołu, zasuwam krzesło.
Normy zachowania w łazience:
Higiena potrzeb fizjologicznych:
-
Bezpiecznie poruszam się w łazience.
-
Dbam o czystość w łazience.
-
Najpierw korzystam z toalety, potem myję ręce.
-
Pamiętam o użyciu papieru toaletowego.
-
Korzystam z toalety pojedynczo (dla bezpieczeństwa zawsze siadam na desce, wyjątek stanowią chłopcy, którzy podczas siusiania podnoszą deskę do góry).
-
Zakładam bieliznę w toalecie.
-
Zawsze po sobie spłukuje toaletę.
-
Oszczędnie zużywam wodę, mydło, pastę do zębów.
-
Jeśli potrzebuję pomocy pani przy skorzystaniu z toalety, proszę o pomoc
Etapy mycia rąk:
-
Podwijam rękawy.
-
Odkręcam kran.
-
Wyciskam niewielką ilość mydła na rękę.
-
Namydlam obie ręce.
-
Płuczę ręce wodą, aby całkowicie spłukać pianę.
-
W razie potrzeby powtarzam czynności od 3-5 pkt.
-
Zakręcam kran.
-
Otrząsam ręce z wody nad zlewem.
-
Wycieram ręce w swój ręcznik.
-
Odwijam rękawy i wracam do sali
Myję ręce:
-
przed oglądaniem książek,
-
przed rysowaniem,
-
przed posiłkami i po ich spożyciu,
-
po wyjściu z toalety,
-
po powrocie ze spaceru, wycieczki, placu zabaw
Etapy mycia zębów:
-
Do kubka wlewam wodę, zakręcam kran.
-
Wyciska na szczoteczkę odpowiednią ilość pasty.
-
Myję zęby okrężnymi ruchami.
-
Kilkukrotnie płuczę jamę ustną wodą z kubeczka.
-
Płuczę dokładnie szczoteczkę do zębów i kubek.
-
Wkładam szczoteczkę (włosiem do góry) i pastę do kubka
Normy zachowania w szatni:
-
Starannie układam swoją odzież, buty ustawiam równo na półce.
-
Pamiętam o kolejności wkładania odzieży przed wyjściem na podwórko (spodnie – jeśli są zmieniane, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki).
-
Po powrocie z podwórka, przed wejściem do budynku, otrzepuję buty z piasku, błota, śniegu, a następnie wycieram buty o wycieraczkę.
-
Przy rozbieraniu się pamiętam o kolejności zdejmowania odzieży (odwrotnie niż przy ubieraniu).
-
Starannie składam odzież i odkładam na swoja półkę.
-
Pamiętam, aby pomagać kolegom, którzy tego potrzebują (przy rozsuwaniu zamków, odpinaniu guzików itp.).
-
Po ubraniu się lu rozebraniu ustawiamy się w pary w wyznaczonym przez panią miejscu.
-
Bezpiecznie poruszam się w szatni, mówię cicho
Normy zachowania podczas wycieczek, spacerów, wyjść na podwórko:
-
Przed wyjściem z budynku przedszkola sprawdzam, czy ubranie jest prawidłowo założone (buty, czapka, rękawiczki, zapięta kurtka).
-
Idę na spacer w parze z kolegą/koleżanką.
-
Przemieszczam się w miarę sprawnie.
-
Mówię cicho lub szeptem.
-
Dbam o przyrodę.
-
Jestem ostrożny wobec nieznajomych.
-
Słucham poleceń nauczycieli i opiekunów.
-
Idę prawą stroną chodnika.
-
Do autokaru wchodzę pojedynczo.
-
Siadam na wyznaczonym przez panią miejscu.
-
Podczas jazdy autokarem siedzę na swoim miejscu.
-
Jeśli wchodzę do pomieszczeń (teatr, kino), jestem cały czas z grupą.
-
Korzystam ze sprzętu zabawowego zgodnie z jego przeznaczeniem.
-
Podczas zabawy wiem, do czego służy piasek w piaskownicy.
-
Reaguję na sygnały nauczyciela/opiekuna
Zachowanie na schodach:
-
Wchodzę/schodzę po schodach zawsze od strony balustrady (niedozwolone jest chodzenie środkiem schodów bez przytrzymywania się).
-
Idę po schodach powoli i ostrożnie, krokiem naprzemiennym (jeden krok jeden schodek).
-
Najbliższą ręką przytrzymuję się poręczy.
-
Patrzę zawsze przed siebie - nie oglądam się do tyłu, na boki i w górę.
-
Zatrzymuję się na schodach, gdy widzę, że osoba przede mną też się zatrzymała – nie wyprzedzam jej, nie popycham, nie wchodzę na nią; spokojnie czekam aż grupa ruszy dalej
-
Dzieci młodsze wchodząc/schodząc schodami całą grupą poruszają się w rzędzie jeden za drugim zawsze trzymając się poręczy, natomiast dzieci starsze wchodząc/schodząc całą grupą poruszają się w parach starając się trzymać poręczy.
-
Niedozwolone jest - bieganie po schodach,podskakiwanie, chodzenie tyłem, zeskakiwanie.
Zachowanie w sali zajęć dodatkowych:
-
Korzystamy z sali tylko w obecności nauczyciela.
-
Urządzenia i przyrządy używamy tylko zgodnie z zaleceniami prowadzącego.
-
Po zakończonych zajęciach sprzęt pomocniczy odkładamy na swoje miejsce.
-
Przestrzegamy poleceń nauczyciela.
-
W czasie zajęć zachowujemy ład i porządek
STOSOWANY SYSTEM MOTYWACYJNY
W toku oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych stosuje się pozytywne wzmocnienia pożądanych zachowań dziecka.
Nagrodą może być:
-
pochwała słowna – indywidualna, przed grupą, dyrektorem lub rodzicem,
-
pochwała gestem lub mimiką,
-
sprawienie dziecku przyjemności poprzez pierwszeństwo przy wyborze zabawek, zabaw lub gier,
-
powierzenie ważnej funkcji w grupie, np. pomoc nauczycielce,
-
nagroda rzeczowa, np. znaczki,
-
obdarzenie dziecka szczególnym zachowaniem, np. poprzez formę dyżurów
Nieprzestrzeganie norm obowiązujących w grupie wiąże się z ponoszeniem konsekwencji własnych działań.
Konsekwencją może być:
-
tłumaczenie, wyjaśnienie powodów, dla których dane zachowanie jest niewłaściwe,
-
ukazywanie następstw niewłaściwych zachowań, skłonienie dziecka do autorefleksji,
-
naprawa w miarę możliwości wyrządzonej szkody, zadośćuczynienie za wyrządzoną krzywdę,
-
ostry sprzeciw i dezaprobata ze strony nauczyciela, „czasowe wyłącznie” z zabawy, aby dziecko przypomniało sobie zasady obowiązujące w grupie i przemyślało swoje zachowanie,
-
przekazywanie informacji o niepożądanym zachowaniu rodzicom dziecka,
-
odmówienie przyjemności (odebranie dyżuru, odebranie przywileju stania w pierwszej parze itp.)
KODEKS PRZEDSZKOLAKA OBOWIĄZUJĄCY W NASZYM PRZEDSZKOLU
-
Wspólnie i zgodnie bawię się z dziećmi.
-
Potrafię czekać na swoją kolej podczas zabawy.
-
Szanuję cudzą własność.
-
Wiem, że praca innych jest trudem, który należy szanować i tego samego oczekuję od innych.
-
Do zabawy biorę tylko te zabawki, którymi teraz będę się bawić,korzystam z nich zgodnie z ich przeznaczeniem, a po skończonej zabawie odłożę je na miejsce.
-
Bawię się tak, aby nie powodować zagrożenia i nie sprawić przykrości innym.
-
Pomagam innym: młodszym i mniej sprawnym dzieciom.
-
Próbuję samodzielnie rozwiązywać sytuacje problemowe zgodnie z ogólnie przyjętymi normami.
-
Stosuję formy grzecznościowe: proszę dziękuję, przepraszam.
-
Wiem, że w przedszkolu jestem po to, aby bawić się i nauczyć się wszystkiego co będzie mi potrzebne w szkole (dzieci starsze).
-
Mówię umiarkowanym głosem nie krzyczę w sali.
-
Poruszam się bezpiecznie nie biegam po sali.
-
Zgłaszam nauczycielom-wychowawcom swoje złe samopoczucie lub zauważone u innego dziecka
DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE REALIZOWANE W NASZYM PRZEDSZKOLU
-
Systematyczne prowadzenie zajęć logopedycznych, korekcyjnych,terapeutycznych i wyrównawczych.
-
Edukacyjne spotkania z reprezentantami zawodów, dbającymi o nasze zdrowie i bezpieczeństwo, takimi jak: pielęgniarka, lekarz, stomatolog, ratownik medyczny, dietetyk, policjant, strażak, leśnik, weterynarz itp..
-
Współpraca z Powiatową Stacją Sanitarno Epidemiologiczną w Ożarowie Mazowieckim w różnego rodzaju programach ( np. „Czyste powietrze wokół nas”).
-
Udział w badaniu prowadzonym przez Instytut Badań COBRO „Bezpieczne opakowanie”.
-
Udział w różnych akcjach charytatywnych – kształtowanie postaw
ZAMIERZENIA PROGRAMOWE W STOSUNKU
DO RODZICÓW WYCHOWANKÓW.
-
Zapoznanie rodziców z Programem wychowawczo-profilaktycznym przedszkola, ze wszystkimi zasadami i regułami przyjętymi do realizacji w przedszkolu.
-
Tworzenie spójnego środowiska wychowawczego: przedszkole i rodzina.
-
Wspomaganie rodziców w procesie wychowawczym i pomoc w rozwijaniu ich kompetencji wychowawczych.
-
Uświadomienie rodzicom konieczności ujednolicenia oddziaływań wychowawczych dom – przedszkole.
-
Udział rodziców w spotkaniach ze specjalistami: psychologiem, lekarzem, dietetykiem
EWALUACJA PROGRAMU
-
Analiza dokumentów: dzienniki zajęć, plany miesięczne, sprawozdania nauczycieli i specjalistów.
-
Ankiety dla rodziców, nauczycieli.
-
Karta wywiadu grupowego dla dzieci.
-
Ocena realizacji Programu wychowawczo-profilaktycznego na radzie pedagogicznej.
-
Wyniki analiz są wyznacznikami do pracy w kolejnych latach realizacji Programu.