Mój świat emocji

 Założenia ogólne innowacji

1. Innowacja skierowana jest do dzieci 5-6 letnich

2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:

wykorzystanie kart emocji, książek edukacyjnych, kart pracy, gier planszowych, wdrożenie pracy metodą bajkoterapii, pedagogiki zabawy oraz Kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona.

Cel główny:

Poznanie różnych emocji przez dzieci oraz rozpoznawanie ich u siebie i innych

Cele szczegółowe:

● poprawa wyników dzieci w sferach emocjonalnych i społecznych;

● swobodne posługiwanie się na temat własnych emocji;

● zachęcanie do rozmowy o tym co czują dzieci;

● przygotowanie dzieci do szkoły.

 

Autorki innowacji:

mgr Anna Idzik, mgr Marta Krzyżowska

 

Innowacja pedagogiczna

Bajki dawniej i dziś”

 

Zespół realizujący: mgr Agata Gębska, mgr Katarzyna Inglik

W roku szkolnym 2024/2025 realizujemy innowację pedagogiczną “Bajki dawniej i dziś” adresowaną do naszych wychowanków – przedszkolaków z Gminnego Przedszkola w Laskach “Akademia pod Dębowym Liściem”

Opis Innowacji

Głównym motywem innowacji jest chęć wsparcia dzieci w rozwoju umysłowym i społecznym poprzez wprowadzenie w świat wartościowej literatury dziecięcej, a wzięła się ona z głębokiego przekonania, że ciekawa książka z pięknymi ilustracjami doskonale pomaga zrozumieć siebie i świat. Czytanie dla przyjemności odgrywa niezwykle ważną rolę w rozwoju dziecka, ma dobroczynny wpływ na budowanie dobrych relacji, u dzieci buduje poczucie własnej wartości, wiary w siebie, wewnętrznej siły, dostarcza szereg korzyści umysłowych i językowych. Dzieci, którym się czyta będą używały bogatego

i pięknego języka, posiądą umiejętności ciekawej konwersacji, łatwość publicznego wypowiadania się w sposób jasny, logiczny i obrazowy. Odpowiednio dobrane lektury pokazują wzorce właściwych zachowań, uczą odróżniania dobra od zła, rozwijają wrażliwość moralną, uczą zastanawiania się nad konsekwencjami własnych słów i czynów. Zatem codzienne lektury to znakomity sposób uczenia dzieci wartości moralnych oraz najróżniejszych umiejętności ważnych do funkcjonowania we współczesnym świecie.

Cele ogólne innowacji

- popularyzacja czytelnictwa (wdrożenie do codziennego kontaktu z książką, zapoznanie z wartościową literaturą),

- wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dzieci (zachęcanie do działań kreatywnych, kształtowanie umiejętności słuchania, wzbogacenie słownictwa, zachęcanie do wypowiedzi na temat lektury, poszerzenie horyzontów myślowych),

 - pokazanie możliwości spędzania wolnego czasu.

- rozwijanie uzdolnień artystycznych dzieci:recytatorskich, plastycznych, aktorskich

- współpraca z biblioteką w Izabelinie,

- współpraca z biblioteką w Laskach dla dzieci niewidomych i niedowidzących.

Niniejsza innowacja ma na celu promocję czytelnictwa wśród najmłodszych. Ma ona zachęcać i motywować dzieci do regularnego kontaktu z książką i rozwijać ich kreatywność, a w rezultacie nauczyć czerpania przyjemności z lektury.

Innowacja pedagogiczna

Współczesność i tradycja – eksplorowanie kultury w czasach cyfrowych

 

„Książki: okręty myśli żeglujące po oceanach czasu

i troskliwie niosące swój drogocenny ładunek

z pokolenia w pokolenie.” ~Francis Bacon

 

Temat innowacji: Współczesność i tradycja – eksplorowanie kultury w czasach cyfrowych

Rodzaj innowacji: metodyczna

Autor: Katarzyna Inglik

Nazwa placówki: Gminne Przedszkole w Laskach „Akademia pod Dębowym Liściem”

Zespół realizujący: Katarzyna Inglik, Agata Gębska

Odbiorcy innowacji: grupa Sarenki / wszystkie grupy

Termin realizacji: październik 2024- czerwiec 2025

Zajęcia będą odbywać się w ramach zajęć obowiązkowych oraz imprez okazjonalnych

 

Opis innowacji:

Czytanie dzieciom rozbudza w nich ciekawość świata, pomaga zrozumieć siebie i innych oraz wyrabia nawyk czytania. Czytanie kształtuje wewnętrzny świat dziecka, a odpowiednio dobrana literatura pomaga budować system wartości

i i wskazuje życiowe priorytety. Jest to bardzo istotne zwłaszcza w dobie społeczeństwa informatycznego. Badania naukowe potwierdzają, że czytanie literatury wpływa na wszechstronny rozwój, rozwija wyobraźnię, wzbogaca język, uczy myślenia, empatii. We współczesnym świecie głównym konkurentem książki dla dzieci stał się komputer, telewizja, smartfon,dlatego założeniem mojej innowacji pokazanie literatury w ciekawej formie, dzięki której będzie w stanie konkurować z zabawkami technologicznymi. Kamishibai to forma małego spektaklu teatralnego,który jednocześnie bawiąc i ucząc zabiera w podróż do magicznej krainy literatury.

Kamishibai w dosłownym tłumaczeniu oznacza papierowy teatr („kami” z j. japońskiego oznacza papier, „shibai” – sztuka, to tradycyjna japońska sztuka opowiadania). Teatrzyk Kamishibai możemy zastosować jako alternatywną formę czytania, która umożliwia pobudzenie wyobraźni, skupienie uwagi dzieci na utworze literackim.

Teatr ten przedstawia bajki, baśnie lub opowiadania składające się z kilkunastu pięknie ilustrowanych kart z tekstem na odwrocie. Ich prezentowaniu towarzyszy wyjątkowy nastrój powstający z połączenia narracji z ilustracjami w przenośnym teatrze. Opowiadane historie mogą być nowoczesne jak i tradycyjne, a także wyrażać pedagogiczne podejście poprzez oparcie ich na wartościach: szacunek, przyjaźń, miłość, dobroć, współczucie, akceptacja itp.

 

Cele innowacji:

  • Zapoznanie z teatrem Kamishibai
  • Rozwijanie zainteresowań czytelniczych u dzieci
  • Zapoznanie z wartościową literaturą
  • Doskonalenie umiejętności skupienia uwagi na prezentowanym utworze literackim
  • Poszerzanie zdolności językowych i słownictwa
  • Rozwijanie umiejętności opowiadania
  • Współpraca z biblioteką w Izabelinie
  • Współpraca z biblioteką w Laskach dla dzieci niewidomych i niedowidzących
  • Wdrażanie do korzystania z biblioteki

 

 

Ewaluacja:

  • Z przedstawień teatrzyków zostaną wykonane zdjęcia.
  • Karty z ilustracjami będą dostępne do wykorzystania dla wszystkich chętnych nauczycielek w przedszkolu.
  • Biblioteka z literaturą dziecięca będzie uzupełniona w ciekawe i wartościowe pozycje dzięki pozyskaniu funduszy z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021- 2025.

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

"Tacy sami – świat odbieramy zmysłami"

 

 

Osoby odpowiedzialne: Agata Gębska, Paulina Górkiewicz, Katarzyna Inglik

Innowacja stanowi narzędzie promowania inkluzyjności w wychowaniu przedszkolnym, a jej celem jest pełna akceptacja, tolerancja i integracja dzieci poprzez wspólne działania oraz wykorzystanie ich potencjału i zabawy mające na celu wielozmysłowe poznawanie świata. 

Innowacja edukacyjna „Tacy sami” wprowadza do pracy przedszkolnej nowatorskie podejście, którego celem jest pokazanie dzieciom, że różnorodność jest naturalną częścią naszego społeczeństwa. W szczególności program ten ma na celu nauczenie najmłodszych, że osoby z niepełnosprawnością nie są „inne” ani „gorsze”, lecz są takimi samymi ludźmi jak wszyscy inni. Wspieranie dzieci w zrozumieniu i akceptacji różnic od najwcześniejszych lat jest kluczowym elementem budowania społeczeństwa opartego na wartościach takich jak tolerancja, akceptacja i szacunek. 

 

CELE OGÓLNE I SZCZEGÓŁOWE INNOWACJI

Program „Tacy sami – świat poznajemy zmysłami” stawia sobie za cel kształtowanie postaw prospołecznych, uświadamiając dzieciom, że osoby z niepełnosprawnością zasługują na taki sam szacunek i akceptację jak każdy inny człowiek. Dążenie do wychowania w duchu wartości takich jak tolerancja, akceptacja, wyrozumiałość, szacunek i wrażliwość jest fundamentem tego programu. 

Wśród celów szczegółowych innowacji znajduje się budowanie przyjaznego klimatu integracji już od wieku przedszkolnego, nauka tolerancji wobec osób różniących się od nas, kształtowanie postawy empatii oraz tworzenie postaw życzliwości wobec innych. 

 

METODY I FORMY REALIZACJI PROGRAMU

Aby osiągnąć zamierzone cele, program „Tacy sami” wykorzystuje metody aktywizujące, takie jak udział w zajęciach, warsztatach, koncertach, przedstawieniach i piknikach. Te formy aktywności, zarówno grupowe, jak i indywidualne, są zaprojektowane tak, aby dzieci mogły w praktyczny sposób doświadczać integracji i uczyć się empatii oraz akceptacji. Dodatkowo współpracujemy z Ośrodkiem dla Niewidomych w Laskach.

 

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

„Bajki z koszyka – rozczytajmy maluchy” 

 

CELE GŁÓWNE:

- Modelowanie  pasji czytelniczych

- Wsparcie  i budzenie całościowego i uporządkowanego  rozwoju

- Pobudzenie  procesu edukacji językowej

-  Odzwierciedlenie poprawnego kontaktu z książką przy pomocy  wzorca  osób dorosłych.

 

Realizacja  – Emilia Zaręba

Program autorski

„Mały Wolontariusz” Gminne Przedszkole w Laskach „Akademia pod Dębowym Liściem"

 

Idea programu autorskiego

Aktem wychowawczym jest wszelka działalność podjęta przez człowieka
z myślą o wywołaniu zmiany w postępowaniu drugiego człowieka i przebiegająca we wspólnej sytuacji symbolicznej.

Współczesny świat tworzy coraz trudniejsze warunki do właściwego rozwoju społecznego dzieci.  Upadek ideałów, brak celów, motywacji do działania i wiary we własne siły, kryzys wartości, powszechny dostęp do informacji przepełnionych agresją i przemocą nie mogą mieć pozytywnego wpływu na dziecko. To właśnie czynniki środowiskowe są najczęstszą przyczyną zaburzeń zachowania.

Dzieci najszybciej uczą się przez naśladownictwo, dlatego jeśli przekazywane im wzorce są niewłaściwe to ich postępowanie również takie będzie. Często odtwarzają różne zachowania agresywne, które bezwiednie przyswajają sobie
z filmów, gier komputerowych. Zachowania agresywne, ale również wycofanie
i nadmierna uległość są formą obronną i adaptacyjną.

Program „Mały Wolontariusz” ma być alternatywą dla współczesnego świata, ma uczyć dzieci empatii, uwrażliwić je na potrzeby otoczenia i walkę z obojętnością wobec jednostek: słabszych, chorych, bezbronnych. Ma uświadomić małym dzieciom, czym jest pomoc i zaangażować je w działania.

Czas pobytu w przedszkolu jest najwłaściwszym czasem dla rozpoczęcia nauki kreowania postaw altruistycznych. Wykorzystując otwartość i ciekawość świata małego dziecka poprzez Wolontariat można odcisnąć dobroczynne piętno we wszystkich dziedzinach jego życia. Dzieci w wieku przedszkolnym są pełne pasji i zaangażowania, są wrażliwe i troskliwe o drugiego człowieka, dlatego warto te atuty wykorzystać i rozwijać.

Mam nadzieję, że program „Mały wolontariusz” rozwinie wśród dzieci postawę alternatywną dla konsumpcyjnego stylu życia. Stworzy w przyszłości okazję do wyszukiwania autorytetów i budowania świata wartości oraz szukania pożytecznej formy spędzania czasu wolnego, a rodziców skłoni do refleksji i zachęci do przyłączenia się do naszych akcji.

 

Charakterystyka programu

 

  1. Wolontariat (łac. volontarius – ochotniczy, dobrowolny) – definiowany jako „świadome, dobrowolne i nieodpłatne działanie na rzecz innych, potrzebujących pomocy, wykraczające poza związki rodzinne, przyjacielskie i koleżeńskie”. Jest odruchem serca, skutkującym wsparciem, udzielaniem pomocy człowiekowi, zwierzęciu, przyrodzie.

Wolontariat opiera się na trzech filarach: szacunku i wrażliwości, otwartości na potrzeby innych i bezinteresowności w działaniach.

  1. Wolontariusz – osoba dobrowolnie, bezinteresownie podejmująca bezpłatną pracę na rzecz potrzebujących. Wolontariuszem może być każdy, w każdej dziedzinie życia społecznego, wszędzie tam gdzie pomoc jest potrzebna.
  2. Program „Mały Wolontariusz” jest inicjatywą skierowaną do dzieci z Gminnego Przedszkola w Laskach, które chcą służyć najbardziej potrzebującym, reagować czynnie na potrzeby innych oraz wspomagać różnego typu inicjatywy charytatywne.
  3. Klub „Mały Wolontariusz” jest wspólnotą niezależną politycznie, całkowicie bezinteresowną.

 

Cele ogólne programu:

 

  • kształtowanie postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie,
  • stwarzanie warunków sprzyjających rozwojowi indywidualnemu
    i społecznemu,
  • rozwijanie takich cech jak: empatia, bezinteresowność, uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych (ludzi, zwierząt, przyrody), ciekawość poznawcza, kreatywność, kultura osobista i umiejętność współpracy w grupie,
  • integrowanie społeczności dzieci i młodzieży naszej gminy,
  • wskazywanie przedszkolakom różnych form spędzania czasu wolnego

 

Spodziewane rezultaty

 

Efekty pracy będą zależały od charakteru i wieku grupy, specyficznych cech osobowościowych jej członków, poziomu psychofizycznego poszczególnych dzieci, a także autorytetu i zaangażowania nauczyciela oraz rodziców.

W trakcie realizacji programu pod wpływem zdobytych doświadczeń edukacyjnych i społecznych w zachowaniu dziecka powinny nastąpić określone zmiany umożliwiające mu prawidłowe funkcjonowanie w społeczeństwie. Zakładam, że dziecko posiądzie następujące umiejętności:

 

  • jest wrażliwe na potrzeby otoczenia (drugiego człowieka, zwierzęcia, przyrody),
  • ma większy poziom empatii,
  • jest bardziej odpowiedzialne za siebie i innych,
  • rozwija swoje umiejętności i odkrywa nowe zainteresowania,
  • ma poczucie własnej wartości,
  • jest wrażliwy, refleksyjny i tolerancyjny,
  • zgodnie pracuje w grupie,
  • zachowuje obowiązujące podczas zajęć normy i zasady,
  • potrafi rozpoznać i nazywać własne oraz cudze emocje,
  • chętnie wypowiada się wyrażając własne myśli i sądy,
  • przewiduje ewentualne skutki swojego zachowania.

 

Obszary działania

 

Aktywność wolontariuszy uczestniczących w projekcie ukierunkowana jest na dwa zasadnicze obszary: środowisko przedszkolne i środowisko lokalne (zewnętrzne).

  • Środowisko przedszkolne – organizacja różnych akcji po uprzedniej konsultacji z dyrektorem przedszkola i nauczycielami z poszczególnych oddziałów.
  • Środowisko lokalne – nawiązywanie kontaktów z instytucjami lokalnymi, ogólnopolskimi i określenie działań na ich rzecz.

 

Warunki realizacji programu

 

Program „Mały Wolontariusz” będzie realizowany w przedszkolu we wszystkich oddziałach wiekowych ze szczególnym uwzględnieniem dzieci 5 i 6-letnich. Podejmowane działania będą realizowane wspólnie z nauczycielami poszczególnych oddziałów w trakcie pobytu dzieci w placówce.

W roku szkolnego przewidujemy realizację przynajmniej jednej akcji (inicjatyw) miesięcznie.

Nad przebiegiem programu „Mały Wolontariusz” będzie czuwał koordynator, na którym będzie spoczywał obowiązek zapoznania wychowawców i dzieci z zasadami pracy wolontariackiej, stworzenie regulaminu i inicjowanie poszczególnych działań.

 

Metody i formy pracy

 

          W trakcie realizacji programu „Mały Wolontariusz” będą wykorzystywane różne formy i metody pracy z dziećmi, które mają na celu osiągnięcie sukcesów rozwojowych w atrakcyjny, twórczy i aktywny dla dzieci sposób.

Stosowane będą następujące formy pracy: indywidualna, zespołowa, zbiorowa (praca z małą grupą).

Jeżeli chodzi o metody to będą wykorzystywane następujące:

  1. Metody czynne:

- metodę samodzielnych doświadczeń,

- metodę kierowaną własną działalnością dziecka,

- metodę zadań stawianych dziecku.

     2. Metody oglądowe:

          - obserwację i pokaz,

          - osobisty przykład nauczyciela,

     3. Metody słowne:

         - rozmowy,

         - opowiadania,

         - objaśnienia i instrukcje.

    4. Metody aktywizujące:

        - burza mózgów,

        - metoda projektów.

Dobór form i metod zależeć będzie od indywidualnych możliwości i predyspozycji przedszkolaków, grupy wiekowej oraz tego, jakie cele będą realizowane w danej sytuacji.

 

Ewaluacja

Ewaluacja to  proces zbierania informacji o rzeczywistości, których uzyskanie pozwala na sformułowanie wniosków o jakości i efektywności podejmowanych działań. Ewaluacja nie jest więc oceną jako taką, ani się do niej nie powinna sprowadzać. Celem ewaluacji jest takie poszerzenie wiedzy o własnej pracy
i aktualnych potrzebach przedszkola, dzieci do niego uczęszczających, aby dała ona podstawę do planowania dalszego samorozwoju i rozwoju placówki.

 Aby przekonać się, czy opracowany program przyniósł pożądane efekty konieczne jest przeprowadzenie ewaluacji. W tym celu obserwacji podlegać będą zachowania dzieci w różnych sytuacjach. Podczas pracy indywidualnej i grupowej, sprawdzeniu poddany zostanie stopień integracji grupy. Natomiast nauczyciele poproszeni zostaną o wypełnienie ankiety dotyczącej potrzeby prowadzenia  tego typu zajęć (działalności) w przedszkolu. Wyniki obserwacji oraz analiza ankiet pozwoli  ocenić jakość i efektywność podejmowanych oddziaływań wychowawczych.

 

Opracowała:

mgr  Iwona Blanc

Innowacja pedagogiczna 

„Kreatywna matematyka” 

CELE GŁÓWNE:
- zapoznanie z otoczeniem w powiązaniu z nabywaniem określonych umiejętności praktycznych;
- kształtowanie umiejętności dokonywania, w toku działania, prostych operacji umysłowych: porównywania, klasyfikowania, uogólniania i odnajdywania oraz rozumienia związków przyczynowo – skutkowych;
- rozwijanie odporności emocjonalnej;
- kształtowanie pojęć matematycznych dotyczących orientacji w przestrzeni, wielkości i kształtu oraz czasu;
- przyswajanie umiejętności tworzenia zbiorów i rozumienia pojęcia liczby elementów zbioru;
- wdrażanie do wykonywania operacji dodawania i odejmowania w zakresie liczb naturalnych, rozpoznawanie cyfr , rozwijanie motywacji do nauki jako źródła wiedzy.

Realizacja  – Emilia Zaręba 

 

 Program autorski

"Preorientacja zawodowa"

Innowacja Pedagogiczna w oparciu

o " Mały Miś w świecie wielkiej literatury".

 

Główny cel innowacji to zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami i środowiskiem pracy, kształtowanie pozytywnej i proaktywnej postawy dzieci wobec pracy, a także pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci. Program w oczach dzieci zdobędzie dodatkowe atuty, gdy zaproszonymi gośćmi okażą się ich właśni rodzice. Wzbudzi to radość i satysfakcję u dzieci.

            Cele szczegółowe:

  • tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela,
  • przekazywanie za pośrednictwem literatury wiedzy na temat zawodów,
  • poznawanie pracy zawodowej własnych rodziców oraz rodziców innych dzieci,
  • poszerzanie zasobu słownictwa związanego z określonym zawodem,
  • kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego,
  • rozwijanie samodzielności, kreatywności i innowacyjności dzieci,
  • budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną,
  • zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom - uświadomienie roli czytania w życiu dziecka, wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych,
  • włączanie w życie przedszkola rodziców oraz przedstawicieli środowiska lokalnego,
  • promocja przedszkola,
  • rozwijanie współpracy między nauczycielami,
  • rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli.

 

 

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

Zmierz uczucia! 

Innowacja pedagogiczna w oparciu o książkę: 

„Uczuciometr inspektora Krokodyla”

 

Wstęp

  Innowacja pedagogiczna „Zmierz uczucia” została napisana w oparciu o projekt o tym samym tytule, autorstwa Anety Konefał, dyrektora Przedszkola Publicznego nr 1 w Kolbuszowej. Została uzupełniona i zmodyfikowana zgodnie z potrzebami naszej grupy przedszkolnej przez Alicję Patowską. 

 Innowacja będzie prowadzona w przedszkolu od 01.10.2024 r. do 30.06.2025 r. w grupie Pszczółki

 Główny cel innowacji to zapoznanie dzieci ze światem ludzkich emocji poprzez warsztaty czytelnicze.

             

KARTA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

 

1.       Informacja o szkole/ placówce

1.1. Nazwa szkoły/ placówki

Gminne Przedszkole w Laskach „Akademia pod

Dębowym Liściem”

1.2. Adres do korespondencji

05-080 Izabelin ul. 3 Maja 43, Laski

1.3. Adres e-mail

alapatowska@vp.pl

1.4. Telefon kontaktowy

502854999

1.5. Nazwisko i imię dyrektora szkoły/ placówki

Małgorzata Przestrzelska

 

3.       Informacje dotyczące koncepcji opracowania innowacyjnego

3.1. Tytuł innowacji

Zmierz emocje

3.2. Rodzaj innowacji 

Innowacja programowa

4.       Opis zasad innowacji

 

2.       Informacja dotycząca autora  innowacji

2.1. Imię i nazwisko

Alicja Patowska w oparciu o pomysły i projekt Anety Konefał.

2.2. Kwalifikacje zawodowe

Przygotowanie pedagogiczne i specjalistyczne kwalifikacje do pracy na stanowisku nauczyciela i wychowawcy w przedszkolach i szkołach podstawowych (oddziały zerowe i klasy I-III), przedszkolach integracyjnych, szkołach integracyjnych(oddziały zerowe i klasy I-III).  

2.3. Zajmowane stanowisko w szkole

Nauczyciel wychowania przedszkolnego

2.4. Stopień awansu zawodowego

Nauczyciel mianowany- Alicja Patowska

2.5. Doświadczenie autora w zakresie prowadzenia działalności innowacyjnej – kolejna innowacja

 

4.1. Kto zostanie objęty planowanym nowatorstwem (szkoła, klasa, grupa uczniów itp.)  Dzieci w wieku przedszkolnymgrupa Pszczółki 3/4-latki

 

4.2. Wskazać zajęcia edukacyjne, które obejmuje innowacja 

Innowacja obejmie zajęcia prowadzone przez nauczycielki wychowania przedszkolnego.  

4.3. Wskazać inne obszary pracy szkoły/ przedszkola, jeśli innowacja je obejmuje  

Obszar wychowawczo-dydaktyczny, poprzez realizację programu innowacyjnego – opracowanego samodzielnie przez nauczycieli, na podstawie przykładu podanego przez Anetę Konefał.

Obszar doskonalenia nauczycieli, poprzez obserwację i samoocenę swojej pracy (ewaluacja).

Obszar współpracy z rodzicami, poprzez udział rodziców w realizowanej innowacji.

Obszar współpracy ze środowiskiem lokalnym, poprzez współpracę z lokalnymi ośrodkami kultury (biblioteki, teatry itp.) oraz innymi placówkami przedszkolnymi z kraju i ze świata.

4.4. Czas trwania innowacji

……od 01.10.2024r. do 30.06.2025r.………………

4.5. Przewidywana liczba godzin przeznaczonych na realizację innowacji 2 godziny miesięcznie, ok pół godziny tygodniowo.

4.6. Motywy podjęcia działalności innowacyjnej, wynikające z przeprowadzonej diagnozy  I. Cele 

Celem głównym innowacji jest wspieranie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w wieku przedszkolnym

 

Cele szczegółowe w tym zakresie obejmują: 

 

1.Kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozróżniania emocji

2.Rozwijanie zdolności empatii, umiejętności przyjmowania perspektywy innych osób

3.Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami

4.Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów

6.Kształtowanie poczucia własnej wartości

7.Rozwijanie słownictwa określającego różne stany emocjonalne i uczuciowe

8.Umiejętność nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji z innymi

 

9.Kształtowanie postaw prospołecznych i  zapobieganie zrachowaniom aspołecznym

II. Odniesienie do podstawy programowej wychowania przedszkolnego:

Program dotyczy następujących obszarów zawartych w podstawie programowej:  Emocjonalny obszar rozwoju dziecka. 

Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole: 

1) rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem; 2) szanuje emocje swoje i innych osób; 3) przeżywa emocje w sposób umożliwiający mu adaptację w nowym otoczeniu, np. w nowej grupie dzieci, nowej grupie starszych dzieci, a także w nowej grupie dzieci i osób dorosłych; 4) przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu; 5) rozstaje się z rodzicami bez lęku, ma świadomość, że rozstanie takie bywa dłuższe lub krótsze; 6) rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie; 7) szuka wsparcia w sytuacjach trudnych dla niego emocjonalnie; wdraża swoje własne strategie, wspierane przez osoby dorosłe lub rówieśników; 8) zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji; 9) wczuwa się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia; 10) dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę; 11) dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej. 

III. Społeczny obszar rozwoju dziecka

Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole: 

1) przejawia poczucie własnej wartości jako osoby, wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze; 2) odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny, narodu, grupy przedszkolnej, grupy chłopców, grupy dziewczynek oraz innych grup, np. grupy teatralnej, grupy sportowej; 3) posługuje się swoim imieniem, nazwiskiem, adresem; 4) używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji swojego zachowania; 5) ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku; 6) nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi, np. szacunek do dzieci i dorosłych, szacunek do ojczyzny, życzliwość okazywana dzieciom i dorosłym – obowiązkowość, przyjaźń, radość; 7) respektuje prawa i obowiązki swoje oraz innych osób, zwracając uwagę na ich indywidualne potrzeby; 8) obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe; 9) komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne; wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy.

III. Kształtowanie kompetencji kluczowych

Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się to zdolność do autorefleksji, skutecznego zarządzania czasem i informacjami, konstruktywnej pracy z

 

innymi osobami, zachowania odporności oraz zarządzania własnym uczeniem się i karierą zawodową. Obejmują one zdolność radzenia sobie z niepewnością i złożonością, umiejętność uczenia się, wspierania swojego dobrostanu fizycznego i emocjonalnego, utrzymania zdrowia fizycznego i psychicznego oraz zdolność do prowadzenia prozdrowotnego i zorientowanego na przyszłość trybu życia, odczuwania empatii i zarządzania konfliktami we włączającym i wspierającym kontekście.

 

4.7. Określić, na czym polega nowatorstwo opracowania programu alternatywnego

 

Innowacja polega na prowadzeniu różnorodnych zajęć dotyczących emocji dzieci, opartych na czytelniczych spotkaniach z Inspektorem Krokodylem. Dzięki

wykorzystaniu wspaniałego narzędzia jakim jest Uczuciometr, dzieci będą się uczyć nie tylko rozpoznawać emocje, ale je mierzyć i regulować. Z punktu widzenia zdrowia psychicznego dzieci jest to niesamowicie ważna umiejętność, niezbędna do szczęśliwego i zrównoważonego życia. 

Wprowadzenie do innowacji prezentacja uczuciometra i przedstawienie dzieciom Emoludków symbolizujących następujące emocje:

  • Jupi – radość
  • Pan  Frasunek – smutek
  • Pan Jajaja – zawiść
  • Konfuzja – wstyd
  • Cykorek – strach
  • Pan Dajmito - zazdrość 
  • Ojejka – zaskoczenie
  • Nerwa – złość 
  • Paskuda – wstręt 
  • Amoruś – miłość 

Nauczyciel wykorzystując ilustracje z książki może przygotować sylwety Emoludków i głównego bohatera książki – Krokodyla. Może również zgromadzić pomoce do zajęć w formie „Detektywistycznej walizki inspektora Krokodyla”.  

Zaplanowano udział dzieci w warsztatach czytelniczych – każde spotkanie opiera się na opowiadaniu i krótkich zadaniach do wykonania oraz zabawach (tematyka zabaw związana z aktualnie omawianą emocją). 

Dzieci posługują się notatkami inspektora i uczuciometrem, mierząc poziom intensywności uczuć w skali: 0-3, gdzie:

  1. stan neutralny
  2. uczucie odczuwane nieznacznie, bardzo delikatnie

 

  1. – uczucie odczuwalne na średnim poziomie
  2. – uczucie odczuwane jest bardzo mocno i intensywnie

 

 

Październik: radość i smutek

Listopad: złość i strach

Grudzień: zazdrość

Styczeń: zawiść

Luty: zaskoczenie Marzec: wstyd Kwiecień: wstręt

Maj: miłość 

Czerwiec: quiz na temat emocji – podsumowanie innowacji.

 

Dodatkowo: 

 

Nauczyciel przygotowuje wspólnie z dziećmi kącik książki, gdzie gromadzi literaturę związaną z uczuciami. Tworzy Walizkę/kuferek emocji, gdzie gromadzi wspólnie z dziećmi przedmiotu służące wyrażaniu emocji lub ich regulowaniu. Warto do działania zachęcić rodziców. 

 

ZAKOŃCZENIE: quiz na temat emocji – podsumowanie innowacji.

 

 

Bibliografia: http://www.bpsiedlce.pl/1/strona/81_zestawieniabibliograficzne/287_psychologia/414_emocje-uczucia/

 

 

 

4.8. Przewidywane efekty/ korzyści wdrożenia innowacji, np. dla dzieci, rodziców, przedszkola, nauczycieli

 

Korzyści dla dzieci:

  • poznanie własnych uczuć i emocji oraz towarzyszącym im reakcjom i zmianom fizycznym w organizmie 
  • wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa i własnej wartości,
  • dostrzeżenie podobieństw i różnic między sposobem odczuwanie emocji
  • poznanie sposobów regulacji emocji
  • wyrażanie emocji w społecznie akceptowalny sposób
  • doskonalenie umiejętności obserwacji własnego organizmu
  • wzmacnianie empatii i zrozumienia innych osób 

 

Korzyści dla rodziców: 

  • zapoznanie się z emocjami i uczuciami dzieci
  • udoskonalenie kompetencji wychowawczych, ü wzmocnienie więzi emocjonalnych z dzieckiem, 
  • poznanie szerokiej oferty literatury dziecięcej,
  • włączenie się w proces dydaktyczno-wychowawczy przedszkola. 

 

 

Korzyści dla nauczycieli/ przedszkola:

  • poszerzenie wiedzy nauczycieli na temat emocji,
  • realizowanie tematyki związanej z emocjami w innowacyjny sposób,
  • stworzenie atmosfery zrozumienia i empatii w przedszkolu,
  • zacieśnienie współpracy z rodzicami dzieci, 
  • nawiązywanie współpracy z przedszkolami z Polski i zagranicy.

 

4.9. Formy i metody ewaluacji 

Ewaluacja posłuży do badania osiągniętych umiejętności oraz będzie miała na celu ocenę funkcjonowania innowacji w codziennej praktyce edukacyjnej. Ewaluacja innowacji nastąpi pod koniec maja, poprzez quiz w grupie dzieci oraz na podstawie obserwacji nauczycieli. Wpływ realizacji innowacji na rodzinę dziecka zbadany zostanie za pomocą ankiety. Znaczące będzie określenie stopnia zadowolenia rodziców z udziału w spotkaniach integracyjnych (jeśli aktualna sytuacja epidemiologiczna pozwoli na zaorganizowanie spotkania w wersji stacjonarnej)

4.10. Finansowanie innowacji – w przypadku wymaganych dodatkowych środków budżetowych na finansowanie planowanych działań (jeżeli tak, w jakim zakresie, na realizację jakich działań).

 

Nie dotyczy